Generelt

Administration af med Vision

Udnytte kraften i strategisk planlægning
Strategisk planlægning er en af de mest kraftfulde værktøjer til rådighed for dagens ledere. Kort sagt, er det processen med at afgøre, hvor din virksomhed har til hensigt at gå, og hvordan det vil komme dertil. Med andre ord, er det begrebet arbejder i øjeblikket med et konstant øje på fremtiden. Det er et simpelt koncept, men konsekvenserne kan være dramatiske.
Peter Legge er formand og udgiver af Canada bred magasiner & kommunikation. I en nylig samtale, jeg spurgte Peter, hvor han er i stand til at give mere end 100 foredrag om året, forfatteren talrige bøger, frivillige for hans kirke og samfund, spille golf, tilbringe tid sammen med sin familie og stadig finde tid til at køre vestlige Canadas største forlag. Hans svar var ligetil, men indsigtsfulde. Han sagde, “Jeg har en fantastisk personale der forstår min vision og der er beføjet til at træffe uafhængige beslutninger baseret på denne vision.”
Store virksomheder består af gode mennesker, men selv store folk skal vide, hvor de er på vej hvis de forventes at træffe konkrete beslutninger. En klar vision og lidt planlægning kan gå en lang vej mod at hjælpe folk linke deres personlige aktiviteter med virksomhedens mål, omdanne en gruppe af individer til et samlet hold.
Dette koncept er ikke nyt ved enhver strækning af fantasi, men det er forbløffende, hvor mange virksomheder undlader at drage fuld fordel af sit potentiale. De sender deres ledere på et weekend retreat at komme op med en Vision virksomhedserklæring, stolt post det på væggen i deres lobby, og derefter gå tilbage til business som sædvanlig. Hvorfor? Fordi en helt ny skinnende Vision Statement er, i sig selv er værd at lidt mere end papiret, den skrevet på. Dens sande værdi stammer fra det arbejde, der går ind i sin skabelse og fra den måde, hvorpå det anvendes efter det er skrevet, ikke fra selve-sætningen. Så når en virksomhed udvikler en Vision erklæring simpelthen fordi det virker som den rigtige ting at gøre, det sjældent tilføjer værdi. I virkeligheden, kan en halvhjertet Vision erklæring endda få en negativ indvirkning på en organisation. I bedste fald er det ses som blot endnu en tidsrøver.
På den anden side kan en velgennemtænkt vision pege din organisation i den rigtige retning. Ligesom et sportshold kan rally sine spillere omkring vision om at blive nationale mestre, kan din corporate vision blive omdrejningspunkt omkring som din hele virksomheden kan rally. Du og dine ledere skal selvfølgelig gå din tale. Hvis du prøver at “sælge” din vision dit personale uden virkelig at købe ind i det selv, vil det uundgåeligt set med kynisme. Men hvis du holde kursen, dine resultater vil være mere end det værd.
Så hvordan kan du gå om at udvikle en Vision-sætning, der rent faktisk virker? Svaret begynder med din strategiske plan. En effektiv Vision erklæring er egentlig bare en kortfattet fremstilling af din strategiske plan. Så start med din plan, det er hvad vejrtrækninger liv ind i din Vision erklæring. Tænk på form for vækst, du leder efter den organisatoriske struktur, der vil være mest produktive, marketing stilling du ønsker at optage, og så videre. Beslutte, hvor du gerne vil være 5 år fra nu og skrive det. Det er vigtigt at dokumentere disse oplysninger, fordi processen med dokumentation racer klarhed. Jeg taler ikke om at skrive en roman her. Et par sider af organiseret tanker vil gøre, men sørg for at du får en klar og overbevisende billede af din fremtid første.
Sørg for at din vision er stor nok til at være inspirerende. Inspiration fører til motivation og motivation fører til handling. Mennesker kan ikke blive ophidset, hvis der er intet at få begejstrede. Hvis du ønsker dine medarbejdere til at ændre deres arbejdsvaner, har du give dem en grund. Tilbyder arbejde, som har mening og formål er et godt sted at starte. Et godt udformet Vision erklæring kan blive et samlingspunkt for hele organisationen. Så få folk involveret, få folk engageret og begynde at arbejde strategisk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *